DS22Stage2
Blogi

#DigiSignaali22: Digitaalinen turvallisuus: kilpailukyky vai kilpailuetu?

Suomalaisten tietoisuus digitaalisesta turvallisuudesta – ja sen menettämisestä, on lisääntynyt. Epävakaassa maailmantilanteessa, jossa tulevaa on lähes mahdoton ennakoida, kyberrikokset ovat nopeiten kasvava uhka yritysmaailmassa. Päätimme kysyä #DigiSignaali22-vuosiseminaarissamme asiantuntijoilta, “mitä maksaa hyvä varautuminen?”

Digitalisaation mahdollistaman etätyöskentelyn myötä suuret datamassat ovat siirtyneet pilveen ja kotiserverille. Säilytetäänkö tietoa, arvokkainta pääomaamme, pysyvästi kyberhyökkäyksille alttiissa paikassa? Kysyimme asiantuntijoilta vuosiseminaarissamme, voisiko datan säilytyspaikka tuoda etuja liiketoiminnan kentällä.

Asiantuntijat painottivat, että kumpikaan tapa ei ole toista parempi, vaan tärkeintä on tehdä omalle liiketoiminnalle sopivin ratkaisu.

– Kyllä ne pilveen menemisen suurimmat hyödyt tulee tehokkuudesta, innovatiivisuudesta ja reagointikyvystä, eikä välttämättä siitä perus IT-kustannuksesta, totesi Amazon Web Services kehitysjohtaja, Seppo Kalliomäki DigiSignaali22-seminaarissa.

Monet toimijat ovat viime vuosina siirtyneet pilvipalveluihin, mutta muutokset on syytä tehdä omat tarpeet ja käytössä olevat järjestelmät tuntien.

– Säästöt voi olla aika kaukana, kun jotain 30 vuotta vanhaa järjestelmää yrittää viedä sinne pilvinatiiviin ympäristöön, et se pitää pitää mielessä, korosti Elisan CISO, Teemu Mäkelä paneelikeskustelussa.

DS22Stage3
Seppo Kalliomäki, Teemu Mäkelä, Elina Ussa ja Antti Nyqvist lavalla. Kuva by Immonen

Digitaalisessa maailmassa teknologia ei ole ainoa, joka kaipaa suojaamista. Yrityksen aineettoman omaisuuden, esimerkiksi brändin tai maineen suojeleminen maailmassa, jossa sosiaalisessa mediassa nopeasti leviävät kohut voivat kaataa yrityksen, on yhä haastavampaa. Asiakaskunta osaakin jo sekä vaatia että arvostaa tietojensa suojelemista, erityisesti silloin, kun yritys käsittelee hyvin henkilökohtaisia asioita, kuten terveystietoja.

– Meidän täytyy panostaa kommunikaatioon, jotta tunnepuoli on kunnossa. Asiakkaan pitää pystyä luottamaan, että tietosuoja on kunnossa ja sitä arvostetaan, totesi Kati Sulin, Terveystalon digitaalisen liiketoiminnan johtaja.

– Varautuminen on vastuullisuutta. Ja myös asiakkaat sekä sidosryhmät odottaa yrityksiltä, että kerrotaan miten on varauduttu. Se on selkeä myynti- ja kilpailuetu kertoa siitä varautumisesta, täydensi Suomen Erillisverkkojen viestintäjohtaja Katariina Salmisalo.

Kriisinkestävässä organisaatiossa perusasiat ovat kunnossa. Kuten seminaarin asiantuntijat painottivat, jonkinlaisen kyberhyökkäyksen kohteeksi joutuminen on aina vain todennäköisempää. Yritykset ovat tästä myös aiempaa tietoisempia.
– Varautuminen uhkiin on parantunut, koska uhat on tulleet todella selkeiksi kaikille. Nyt on helpompi mennä puhumaan tietohallintojohtajalle, että mitä se tarkoittaa, että kyber uhkaa meidän digitalisaatiota, pohti Postin CISO Iikka Salmela.

Riittävä varautuminen turvaa liiketoimintaa, mutta digitaalisesta turvallisuudesta kommunikointi voi myös olla todellinen kilpailuetu asiakkaiden valitessa luottamusta herättävät toimijat.

 

DigiSignaali22-vuosiseminaari järjestettiin 8.12.2022 teemalla “Mitä maksaa hyvä varautuminen?”.

Seminaarin esiintyjien tiedot ja tapahtuman tallenne löytyvät osoitteesta: https://event.prospectumlive.com/digisignaali22-mita-maksaa-hyva-varautuminen/room/4765