#DigiSignaali_Directors
Blogi

Vastuullinen digitalisaatio huomioi ihmisen yhä monipuolisemmin

Digitaalinen vastuullisuus on asia, jonka perusteella käyttäjät saattavat pian valita yritysten tuotteita ja palveluita. Asiantuntijat muistuttavat, ettei digitaalinen vastuullisuus ole niin monimutkaista kuin miltä se kuulostaa – digitaalisen vastuullisuuden keskiössä on kuitenkin lopulta ihminen itse.

Digipoolin webinaarissa 10.12.2021 aiheesta keskustelivat tietotekniikkaan ja tietoturvaan erikoistuneen toimittaja Henrik Kärkkäinen johdolla kaksi kokenutta akateemikkoa; sosiaalisen median tutkija ja tohtori Suvi Uski sekä lehtori Matti Nelimarkka Helsingin yliopistosta.
 

 

Rakenna palvelu niin, että pystyt seisomaan sen takana

 

Nykyään vain mielikuvitus on rajana erilaisten teknologioiden ja digitaalisten alustojen rakentamiselle. Sosiaalisen median tutkija ja tohtori Suvi Uskin mukaan organisaatioissa tulisikin ylipäänsä käydä keskustelua siitä, onko suunnitteilla oleva teknologia turvallinen ja eettinen – toisin sanoen viekö se maailmaa eteen- vai taaksepäin.

Matti Nelimarkka johtaa poikkitieteellistä Helsinki Social Computing -tutkimusryhmää, joka keskittyy tietotekniikan ja yhteiskunnan väliseen rajapintaan. Lehtoria ja valtiotieteiden maisteria kiehtoo myös kysymys uusien teknologioiden etiikasta:

 

”Jos luot palvelun, joka on hirveä ja vuotaa kaikki tiedot ja siinä sivussa tuhoaa vielä ympäristönkin, niin ei välttämättä ole kiva kävellä Helsingin keskustassa. Eli minusta asiaa kannattaa miettiä niin, että teknologian rakentamisen jälkeenkin kehtaa liikkua vielä ulkona”, Nelimarkka hymyilee.

 

 

Pöhinä pois

 

Nelimarkka kertoo ihmettelevänsä usein ”pöhinää”, joka tuotteiden ja palveluiden digitalisoitumiseen liittyy.

 

”Olisi hyvä kysyä, onko tämä nyt NIIN erilaista aiempaan verrattuna? Eli jos meille tulee tämä digitaalinen palvelu vanhan kivijalan tai paperin sijaan, niin mitä se organisaation kannalta tarkoittaa – onko muutos vanhaan aidosti niin merkittävä kuin luulemme?”

 

Nelimarkan mukaan sama ilmiö on havaittavissa digitaaliseen vastuullisuuteen liittyvässä keskustelussa.

 

”Kun käytän jotakin digitaalista palvelua, niin olisihan se kiva tietää, että joku on miettinyt myös sen vastuullisuutta. Onko joku esimerkiksi ottanut huomioon ihmisoikeudet palvelua rakentaessa, yksityisyydentarpeen ja ympäristökuorman? Kaikki nämähän tippuvat jo olemassa olevan vastuullisuustematiikan alle, eli ei tämä minusta niin mullistavan uutta ole. Nykyisinkin kaikkia näitä asioita pitäisi jo jonkun miettiä.”

 

Ymmärrä ihmistä niin ymmärrät tekoälyä

 

Tällä hetkellä Nelimarkan mukaan keskustellaan paljon siitä, kuinka vääristynyttä tekoälyavusteinen päätöksenteko voi olla. Nelimarkan mukaan keskustelussa jää kuitenkin usein huomaamatta, että moni asia on ollut huonosti jo ennen digitalisaatiota aiheuttaen syrjiviä rakenteita.

 

”Yhdysvalloissa esimerkiksi rasismi ja rotupohjainen syrjintä on ollut kiellettyä pitkään, mutta silti siellä on paljon rakenteellisia haasteita. Ja nyt digitaalisten haasteiden myötä nämä tulevat taas uudelleen näkyviin. Pohdinnassa onkin, että pitäisikö näille asioille nyt tällä kertaa oikeasti tehdä jotain?”

 

Uski toivoo, että keskustelussa kiinnitettäisiin yhä enemmän huomiota siihen, että digitaalisia tuotteita, palveluja ja alustoja käyttää – kukapa muukaan kuin ihminen itse.

 

”Yleisessä keskustelussa laahataan perässä siksi, ettei vieläkään ymmärretä ihmisten käyttäytymistä – yllätytään yhä siitä, että ihmiset ovat vihaisia tai ennakkoluuloisia, eivätkä osaa kirjoittaa fiksusti ja rakentavasti. Nyt olisi aika alkaa puhua meistä ihmisistä, joiden käyttäytymistä ja ajattelua digitaaliset alustat ja järjestelmät tuovat vain näkyväksi. Miten voisimme alkaa rakentamaan sellaisia kestäviä teknologioita, jotka vievät tätä maailmaa oikeaan suuntaan?”

 

 

Kun skaalaa hyödyn, skaalaa myös ongelmat

 

Digitaalisuuteen ajatellaan usein liittyvän pelkkiä hyötyjä, helppoutta ja edullisuutta. Lisäksi startup-kulttuurin ytimessä on aina ajatus globaalista skaalautuvuudesta. Uskilla on startup-yrittäjille tärkeä muistutus:

 

”Kun skaalaat hyötyä, niin skaalaa myös ne ongelmat, joita hyödyn mukana tulee. Digitaalisuuteen liittyy ajatus siitä, että digitalisoitujen asioiden pitäisi olla edullisia. Vastuullisuuskysymykset ovat kuitenkin kipeitä, työläitä ja kalliita. Hinta vastuupalikasta kannattaa kuitenkin maksaa.”

 

Nelimarkka on samaa mieltä:

 

”Kun vastuullinen digitalisaatio nousee yleisen keskustelun aiheeksi, on yritysten sanottava aiheesta jotain. Jos eivät sano, niin ihmiset lähtevät kilpailijoille. Kuluttajat tekevät jo nyt ympäristöasioiden perusteella päätöksiä, niin miksei tulevaisuudessa myös tämän pohjalta.”

 

Uskin mukaan esimerkiksi naapurimaassa on onnistuttu luomaan hienoja kuluttajabrändejä, mutta nyt siellä kärsitään “krapulasta”:

 

”Ruotsissa pohditaan, miksi menimme luomaan tällaisen kertakäyttökulutuksen kulttuurin. Siksi koko startup -kenttä rakentaa siellä nyt ihan toisenlaisella eetoksella tuotteita ja palveluja.”

 

Katso koko Digipoolin #DigiSignaali21-webinaari ja lisää mielenkiintoisia keskusteluja digitaalisesta vastuullisuudesta Vimeossa.